Socials
Home › Vraag & Antwoord

Vraag & Antwoord

We helpen je graag met al je vragen over onze omroep, onze kanalen en over de programma’s die we uitzenden. Wij nemen alle serieuze reacties in behandeling en we doen ons best om je vraag binnen een week te beantwoorden. Daar schakelen we zo nodig deskundige collega’s voor in of onze directie of hoofd- en eindredactie.

Veelgestelde vragen

Kijk wel even onder de veelgestelde vragen of daar je vraag al is beantwoord. Klachten en complimenten sturen we door naar de betreffende afdeling of medewerker.

App

Kan ik de RTV Noord app downloaden op mijn smartphone of tablet?

De RTV Noord app is gratis beschikbaar voor Android, iOS (iPhone en iPad).

Is er een app van RTV Noord beschikbaar voor smart tv?

Ja die is er. Momenteel is deze alleen nog maar beschikbaar voor tv’s van Samsung en Philips.

Is de app van RTV Noord beschikbaar voor Windows Phone?

Nee. De app van RTV Noord is alleen beschikbaar voor Android en iOS. Heb je een Windows Phone? Zet dan een snelkoppeling van de RTV Noord website op je startscherm.

Internet

Waar kan ik de RSS-feed ontvangen?

De RSS-feed is onderaan de pagina’s op de website in het menu terug te vinden. Je kunt de volgende link ook rechtstreeks kopiĂ«ren en overnemen in je RSS-reader: https://www.rtvnoord.nl/rss/index.xml

Waar is het gastenboek van RTV Noord gebleven?

Het gastenboek is sinds oktober 2014 komen te vervallen. Je kunt reacties plaatsen bij een nieuwsbericht. Nieuwstips kun je doorgeven via de website. Heb je een vraag aan of over RTV Noord? Neem contact op via Tammo en Trui. Zij werken bij de helpdesk van RTV Noord en ze doen hun best om vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Nieuws

Waar kan ik een nieuwstip melden?

Een nieuwstip kun je melden via het daarvoor beschikbare formulier.

Hoe kan ik een aardbeving melden?

Een aardbeving kun je melden via de aardbevingsmelder van RTV Noord. De aardbevingsmelder is ook beschikbaar in de app.

Kunnen berichten verwijderd worden van de website?

Artikelen die eenmaal gepubliceerd zijn worden in principe niet verwijderd. Hier kun je een verzoek indienen om een artikel aan te passen/te verwijderen.

Ontvangst en storing

Waarom stoort TV Noord?

Een storing op TV Noord kan veel verschillende oorzaken hebben. Gelukkig kunnen storingen vaak snel verholpen worden. In de meeste gevallen kun je zelf de storing oplossen. Controleer de volgende punten:

  • De storing is alleen bij TV Noord
  • Hebben de buren er last van?
  • Zo ja, neem contakt op met de provider. Controleer wel of de buren op dezelfde manier kijken (analoog, digitaal, digitenne).
  • Zo nee, controleer de pluggen en de kabels. Zorg dat alle pluggen goed zijn aangezet en zijn afgeschermd, verwijder alle splitters, sluit de ontvanger/televisie rechtstreeks aan.
  • De storing is op alle zenders
  • Hebben de buren er last van.
  • Zo ja, neem kontakt op met provider (website en tel.nr.) Controleer wel of de buren op dezelfe manier kijken (analoog, digitaal, digitenne).
  • Zo nee, controleer de pluggen en de kabels. Zorg dat alle pluggen goed zijn aangezet en zijn afgeschermd, verwijder alle splitters, sluit de ontvanger/televisie recchtstreeks aan.
  • De storing is niet opgelost en er wordt gekeken via een digitale ontvanger.
  • Zorg dat de nieuwste software is geinstalleerd in de ontvanger.
  • Reset de ontvanger. Zorg dat de spanning er volledig af is.
  • Installeer de zenderlijst opnieuw.

Mocht dit nog niet werken neem dan contact op met RTV Noord.

Waarom stoort Radio Noord?

In veel gevallen ligt de storing aan de radio en niet aan de zender, in dit geval Radio Noord. De etherfrequentie van Radio Noord is 97,5 MHz, zorg ervoor dat je radio hier op is afgestemd. Stoort Radio Noord nog steeds? Controleer de antenne-aansluitingen en zorg ervoor dat de antenne van de radio vrij staat.

 

Nog steeds storing? Neem dan direct contact met RTV Noord.

Er zit een etherpiraat door het signaal van RTV Noord. Hoe kom ik hier van af?

Helaas kun je hier weinig aan doen. Meld de storing door de etherpiraat bij het Agentschap Telecom. Geef de ontvangststoringen ook door aan RTV Noord. Wij verzamelen deze storingsmeldingen en geven ze door aan het Agentschap.

Hoe kan het dat het geluid van de tv niet synchroon loopt met het beeld?

Wanneer het geluid niet synchroon loopt met het beeld komt dit vaak doordat er problemen zijn met de digitale tv ontvanger. Voer onderstaande acties uit om te controleren of er problemen zijn met de digitale tv ontvanger:

 

  • Zorg dat de nieuwste software is geĂŻnstalleerd in de ontvanger. – Reset de ontvanger. Zorg dat de spanning er volledig af is.
  • Installeer de zenderlijst opnieuw.
  • Als dit het probleem niet oplost of er wordt niet-digitaal gekeken
  • Is de storing is alleen bij TV Noord. Neem contact op met RTV Noord.
  • De storing is op meerdere zenders. Neem dan contact op met jouw tv aanbieder (Ziggo, KPN, UPC etc.)
Het geluid van de televisie staat te hard. Hoe kan ik dit verhelpen?

Het volume van RTV Noord kan iets harder zijn dan een aantal landelijke HD zenders. Dit komt omdat TV Noord niet HD uitzendt en het audiosignaal anders wordt weergegeven. Het geluid van RTV Noord mag niet harder zijn dan andere regionale omroep zoals RTV Drenthe. Is dit wel het geval neem dan contact met ons op.

Wanneer digitale televisie wordt gekeken via een settopbox, en het volume van de settopbox staat heel laag, dan zullen kleine verschillen in geluidssterkte tussen de zenders extra versterkt worden wanneer de televisie op het juiste volume wordt gebracht. Het verschil wordt als het ware opgerekt/uitvergroot. En TV Noord is een zender die luid is (maar niet te luid). Of anders verwoord; de relatieve invloed van verschil in geluidssterkte tussen zenders is groter als de voorversterking (de settopbox) zacht staat.

Controleer of de settopbox heel zacht staat qua volume. Het probleem moet verminderen (of oplossen) als de volume van de settopbox hard wordt gezet, en de televisie kan dan zachter staan. De luidheid blijft uiteindelijk hetzelfde. Maar vergeet niet om eerst de televisie zacht te zetten voordat je dit gaat controleren.

Prikbord

Waar vind ik het prikbord van RTV Noord?

Het prikbord is niet meer beschikbaar.

Programma's

Waarom wordt er niet vaker in het Gronings gepresenteerd?

Bij RTV Noord wordt Nederlands en Gronings gesproken. Gronings daar waar het kan. GeĂŻnterviewden en gasten mogen altijd Gronings praten, in welk programma dan ook. We zijn niet volledig Gronings-talig. Dat is de provincie Groningen ook niet. We willen de niet Gronings-sprekenden niet uitsluiten van onze programma’s.

Ik mis mijn favoriete programma, komt het terug?

Populaire programma’s van RTV Noord krijgen een meestal een vervolg. We zijn continu bezig om onze programma’s te verbeteren. Soms komen we tot de conclusie dat we programma’s beter niet meer kunnen uitzenden. Kijk in onze gids om te zien wanneer onze programma’s uitgezonden worden. Staat jouw programma er niet bij vraag het dan aan Tammo en Trui.

Wie zitten er in de het bestuur van RTV Noord?

De leden van het bestuur vormen samen het Raad van Toezicht.

Wie zijn er verantwoordelijk voor het programmabeleid van RTV Noord?

Het programmabeleid wordt gevormd door de leden van de programmaraad.

Radio

Wie zoekt de muziek uit van Radio Noord?

De muziek die op Radio Noord te horen is wordt uitgezocht door de redacteuren van ons muziekbureau. Het muziekformat is samengesteld om zoveel mogelijk luisteraars naar de zin te maken.

Televisie

Waarom zijn er op TV Noord nooit wedstrijdbeelden te zien van FC Groningen?

RTV Noord heeft niet de middelen om uitzendrechten voor wedstrijden van FC Groningen te betalen. RTV Noord heeft wel de rechten om op de radio live verslagen uit te zenden van wedstrijden van FC Groningen.

Waarom is er niet meer amusement te zien op TV Noord?

De kerntaak van de publieke regionale televisie is het verzorgen van nieuws en informatie voor en over de eigen provincie en het belichten van achtergronden. Daarnaast is er veel aandacht voor sport en regionale cultuur. Amusement heeft in het takenpakket een minder prominente rol.

Waar kan ik een kopietje van een uitzending bestellen?

Een kopie van een fragment van een uitzending van TV Noord op DVD kost € 26,- net als een kopie van een uitzending van Radio Noord op CD. Bestellen >